ساعت کاری: 9 صبح الی 3 بعد از ظهر

شکستگی استخوان لگن : علائم و درمان

تاریخ ۲۶ آبان ۱۴۰۲

 شکستگی استخوان لگن : علائم و درمان

آناتومی لگن

لگن پایین ترین قسمت تنه است و در جایی قرار دارد که تنه به اندام تحتانی متصل میشود. استخوان لگن یک ساختمان حلقوی است که در بالا به ستون فقرات متصل شده و در پایین به استخوان های ران مفصل میشود. وظیفه لگن در واقع انتقال نیروی وزن از تنه به هر دو اندام های تحتانی است. همچنین در موقع نشستن، نیروی وزن تنه مستقیما از طریق لگن به زمین وارد میشود. لگن همچنین حاوی ارگان های گوارشی و تولید مثل بوده و عروق و اعصاب مهمی از آن عبور کرده و از تنه به اندام تحتانی میروند. شکستن ساق پا میتواند بر اثر ضربات مستقیم یا غیر مستقیم ایجاد شود. ضربات مستقیم مانند تصادفات اتومبیل یا موتورسیکلت است. در این آسیب ها معمولا شکستگی بصورت عرضی یا خرد شده است.

درمان شکستگی استخوان لگن از به هم پیوستن دو استخوان بی نام در دو طرف و یک استخوان ساکروم در وسط و پشت تشکیل شده است. استخوان بی نام خود شامل سه قسمت به نام های ایلیوم Ilium ، ایسکیوم Ischium  و پوبیس  Pubis است.

مفصل ران که مردم به آن مفصل لگن هم می گویند و در بین پزشکان به مفصل هیپ Hip joint معروف است بزرگترین مفصل بدن بوده و شکل گوی و کاسه ای دارد. قسمت گوی آن سر استخوان ران است و قسمت کاسه آن قسمتی از استخوان لگن است که به آن استابولوم Acetabulum می گویند

شکستگی لگن چیست ؟

شکستگی لگن یک آسیب دیدگی جدی است که ممکن است عوارضی داشته باشد و حتی به خطر جان فرد بیفتد. با گذشت سن، خطر شکستگی لگن افزایش می‌یابد.

افراد مسن بیشتر در معرض خطر شکستگی لگن هستند، زیرا با پیر شدن، استخوان‌ها ضعیف می‌شوند (پوکی استخوان). افراد مسن به دلیل مصرف داروهای متعدد، بینایی ضعیف و مشکلات تعادلی نیز بیشتر در معرض سقوط قرار می‌گیرند که یکی از شایع‌ترین علت‌های شکستگی استخوان لگن است.

در اغلب موارد، شکستگی لگن نیازمند جراحی و چندین ماه فیزیوتراپی است. حفظ تراکم استخوان و جلوگیری از سقوط می‌تواند از شکستگی لگن جلوگیری کند.

شکستگی لگن انواع مختلفی دارد و می‌تواند نواحی متفاوتی از لگن را در بر بگیرد. برای درک بهتر شکستگی لگن، ابتدا باید دانش کافی از ساختار لگن داشت.

علائم و نشانه ها شکستگی لگن

از علائم شکستگی لگن در بیمار مبتلا به شکستگی لگن، در قسمت خارجی بالای ران یا در کشاله ران احساس درد می کند. با چرخش یا خم کردن مفصل باسن فرد درد لگن شدیدی را احساس می کند.

در صورتی که استخوان ها به دلیل یک بیماری (از قبیل سرطان و…) ضعیف شده باشد، بیمار برای دوره ای قبل از شکستگی در ناحیه ران یا کشاله ران خود احساس درد می کند. در صورتی که استخوان کامل بشکند، پا در سمتی که لگن آسیب دیده کوتاه تر از پای سالم به نظر می رسد. بیمار اغلب پای آسیب دیده را ثابت نگه می دارد و زانو و پایین پا را به سمت خارج می چرخاند.

علت و دلایل شکستگی لگن

شکستگی های لگن و ران بیشتر بر اثر زمین خوردن یا ضربه ی مستقیم به بخش کناره لگن به وجود می آید. ضعیف شدن استخوان ممکن است به علت پوکی استخوان، سرطان، یا صدمات ناشی از فشار و برخی بیماری های دیگر به وجود آید و این باعث حساس و شکننده شدن استخوان لگن نیز می شود. در مواردی خاص ، شکستگی لگن وقتی فرد ایستاده و پای خود را می چرخاند ممکن است اتفاق بیفتد.

تشخیص شکستگی لگن

برای تشخیص و درمان شکستگی لگن، اولین گام عکسبرداری از لگن است. تشخیص شکستگی های لگن از طریق عکسبرداری (اشعه ایکس) از ناحیه لگن و استخوان لگن صورت می گیرد. در برخی موارد که بیمار زمین می خورد و از درد لگن شاکی می شود، ممکن است شکستگی در انتهای فوقانی استخوان لگن اتفاق افتاده باشد و از طریق عکسبرداری قابل تشخیص نباشد. در چنین مواقعی، عکسبرداری مغناطیسی یا MRI برای تشخیص شکستگی لگن پیشنهاد می شود. MRI می‌تواند شکستگی های پنهان را نشان دهد. این عکسبرداری، شکستگی های لگن را که با عکسبرداری ساده مشخص نشده اند، تشخیص می‌دهد. اگر بیمار به دلیل شرایط پزشکی نتواند MRI انجام دهد، به جای آن می‌تواند از توموگرافی یا CT scan استفاده کند. CT scan به اندازه ی MRI برای تشخیص شکستگی های پنهان حساس نیست، اما برای درمان شکستگی لگن استفاده می‌شود.

 راه و روش درمان شکستگی لگن

شکستگی لگن معمولاً با بستری شدن در بیمارستان با عمل جراحی درمان می شود. اکثر افراد نیاز به عمل جراحی برای ترمیم شکستگی یا جایگزینی تمام یا بخشی از لگن خود را دارند و این کار در حالت ایده آل در روز پذیرش در بیمارستان یا روز پس از آن انجام می شود. برای این کار می توان از انواع مختلف عمل های جراحی که در ادامه توضیح داده شده استفاده کرد. در این حالت نوع عمل جراحی انتخاب شده بستگی به موارد زیر دارد:

  • نوع شکستگی ایجاد شده در ناحیه لگن (چه محلی از استخوان دچار شکستگی شده است)
  • سن بیمار
  • میزان تحرک فیزیکی بیمار قبل از ایجاد شکستگی در ناحیه لگن
  • آمادگی ذهنی بیمار برای شرکت کردن در برنامه های توان بخشی پس از عمل جراحی
  • شرایط استخوان و مفصل که برای مثال مربوط به بیماری های خاصآرتروز لگن است (وجود درد و التهاب در یک مفصل)

درمان بدون عمل جراحی شکستگی لگن

شکستگی‌های جوش خورده و پایدار، برخی از نوع‌های شکستگی هستند که در آن استخوان از جای خود حرکت نکرده و جابجا نشده است و ممکن است برای درمان آنها نیازی به جراحی نداشته باشد. در این حالت، به دلیل وجود ریسک جابجایی استخوان در آینده، معمولاً وضعیت استخوان در محل شکستگی تثبیت می‌شود.

همچنین، افرادی که برای انجام جراحی مناسب نیستند، ممکن است در شرایطی قرار داشته باشند که برای استفاده از هر نوع بی‌هوشی مشکل دارند و قبل از وقوع آسیب، توانایی راه رفتن را از دست داده و از ویلچر استفاده می‌کنند.

برخی از انواع شکستگی ممکن است به میزان کافی پایدار باشند و این پایداری ممکن است به حدی باشد که نیازی به جراحی برای درمان آنها وجود نداشته باشد. اما، به دلیل وجود ریسک مرتبط با این نوع شکستگی‌های پایدار که ممکن است در آینده ناپایدار شده و جابجا شوند، پزشک معمولاً از بیمار می‌خواهد که به طور دوره‌ای و در فواصل زمانی مشخص، از محل شکستگی عکس رادیولوژی تهیه کند. در صورتی که بیمار مجبور باشد به عنوان بخشی از درمان در خواب بستری شده و استراحت کند، لازم است که وضعیت بیمار به دلیل عوارض مرتبط با عدم تحرک طولانی مدت، تحت کنترل قرار گیرد. این عوارض ممکن است شامل عفونت، زخم بستر، ذات‌الریه، تشکیل لخته‌های خونی و از دست رفتن مواد مغذی و معدنی بدن باشد.

عمل جراحی

نوع عمل جراحی مورد استفاده برای بیمار بستگی به موقعیت و شدت شکستگی ایجاد شده، محل قرارگیری نامناسب استخوان شکسته شده (شکستگی خارج از محل)، و سن بیمار و شرایط سلامتی عمومی وی دارد. انتخاب های قابل استفاده در این حالت شامل موارد زیر هستند:

تثبیت داخلی

تثبیت داخلی به معنی تثبیت ترک خوردگی (شکستگی ایجاد شده در استخوان) با استفاده از ابزارهای نگهدارنده استخوان در محل تا زمان بهبود مشکل است. این ابزارها عبارتند از:

  • میله
  • پیچ
  • میخ
  • صفحه

روش تثبیت داخلی بیشتر برای شکستگی های خارج از حفره مفصل لگن (اسکترا کپسولار) یا شکستگی های داخل حفره مفصل لگن (اینترا کپسولار) که با ثبات بوده و تغییرات زیاد ندارند (جا به جا نشده اند) مورد استفاده قرار می گیرند.

اگر از روش تثبیت داخلی برای شکستگی های اینترا کپسولار استفاده شود، شما نیاز به جلسات منظم ملاقات با پزشک هر چند ماه یک بار برای عکس برداری رادیولوژی و کنترل فرآیند بهبود شکستگی ایجاد شده در مفصل لگن خواهید داشت.

همی آرتروپلاستی

همی آرتروپلاستی به معنی جایگزینی سر استخوان فیمورال با یک عضو مصنوعی است. سر استخوان فیمورال بخش کروی بالای استخوان ران است که در حفره لگن قرار می گیرد. این روش درمانی معمولاً در مواردی انتخاب می شود که شکستگی داخل حفره مفصل لگن (اینترا کپسولار) ایجاد شده باشد و این نوع شکستگی معمولاً بطور خاص در بین افرادی مشاهده می شود که قبل از ایجاد شکستگی سطح حرکت خود را به دلایل مختلف کاهش داده باشند.

تعویض کامل لگن

جراحی تعویض کامل لگن یک روش درمانی برای جایگزینی هر دو حفره طبیعی موجود در لگن و سر استخوان فیمورال با اعضای مصنوعی است. این عمل جراحی مهم تر از همی آرتروپلاستی است و انجام آن برای اکثر بیماران لازم و ضروری نیست، اما ممکن است این روش برای بیمارانی در نظر گرفته شود که مفاصل آنها تحت تاثیر شرایط خاص مثل ابتلا به آرتروز تحت تاثیر قرار گرفته یا بسیار ملتهب باشد. درباره عمل جراحی تعویض مفصل لگن بیشتر بدانید

با توجه به نوع عمل جراحی مورد نیاز برای شما (از بین موارد بالا)، عمل جراحی به حدود دو ساعت زمان نیاز دارد. پس از عمل جراحی، برنامه توان بخشی شما تحت نظر متخصصان فیزیوتراپی شروع خواهد شد.

منبع:دکترسیروس افشار

مرکز ظفر با سالها سابقه تولید انواع آتل ارتز و پروتز مانند ساخت انواع اندام مصنوعی ,پروتزانگشت,پروتزدست ,پروتزپای بالای زانو, پروتزپای زیرزانو   ,گوش مصنوعی و انواع دست مصنوعی هوشمند شامل دست الکترونیک,  دست مکانیکی  و انگشت مصنوعی متحرک آماده ارائه مشاوره به شما در زمینه توانبخشی و اندام مصنوعی می باشد

سندرم تونل کارپال

مشاوره رایگانمشاوره رایگان پروتز تماس با ما