ساعت کاری: 9 صبح الی 3 بعد از ظهر

لگن بند طبی (بریس لگن):کنترل درد ناشی از مشکلات لگن مانند دررفتگی

تاریخ ۲۶ آبان ۱۴۰۲

لگن بند طبی (بریس لگن):کنترل درد ناشی از مشکلات لگن مانند دررفتگی

ارتز کامل لگن گاهی اوقات بعد از عمل جایگزینی کامل مفصل ران استفاده می‌شود تا از حرکت خم شدن، کشش به سوی محور و چرخش داخلی که باعث در رفتگی استخوان می‌شود, جلوگیری کند. در نوزادان مبتلا به دیسپلازی پیش رونده (رشد نابهنجار اندام یا بافتها) که منجر به بی ثباتی لگن می‌شود، از ارتزهای پاولیک هارنس (در رفتگی مادرزادی مفصل ران) و یا هیپ ابداکشن برای خم شدن مفصل ران و دور کردن اندام از محور بدن ,تقویت رشد استخوان مورد نظر و جلوگیری از جابجایی مفصل استفاده می‌شود. ارتزهای ابداکشن هیپ نیز برای درمان کودکان مبتلا به بیماری لگ کالو پرتس (نوعی بیماری که به دلیل قطع خون‌رسانی به سر استخوان ران ایجاد می‌شود و استخوان دچار بدشکلی می‌شود)استفاده می‌شود.

لگن بند طبی وقتی خوب کار می‌کند مستقیما روی پوست استفاده شود. برای استفاده از این نوع ارتزها دستورالعمل خاصی وجود دارد که متخصصین کلینیک ظفر این موارد را به بیمار توضیح می‌دهند. هم چنین متخصصین کلینیک ظفر یک برنامه نحوه استفاده و پوشیدن ارتز را همراه با توصیه‌هایی برای تمیز کردن و مراقبت از آنها ارائه می‌دهند. کلینیک ظفر متخصص تولید انواع ارتز تلاش کرده با ارائه خدمات خود در جهت رفع نیاز بیماران برآید و بهترین و مناسب ترین ارتز را به آنها پیشنهاد دهد.  

کلینیک ظفر آماده پاسخگویی به نیازهای شما می باشد. جهت ارتباط با ما و سفارش انواع ارتز با ما تماس حاصل فرمائید.

تلفن تماس: 02188951703 

آدرس کلینیکمیدان فاطمی، ابتدای خیابان جویبار، روبروی بانک انصار، پلاک 60، واحد 3

ساعت کاری کلینیک: شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۱۰ تا ۱۹ و پنجشنبه‌ها از ساعت ۱۰ تا ۱۴

آناتومی و بیومکانیک مفصل ران


آناتومی و بیومکانیک مفصل ران

محل اتصال سر استخوان ران به استخوان لگن را مفصل هیپ می‌گویند. عضلات، تاندون‌ها، رباط‌ها و اعصاب زیادی در مفصل هیپ وجود دارند. مفصل هیپ:

  • کاسه مفصل(لگن)
  • سر استخوان ران(فمور)

انواع بریس‌های لگن


بریس لگن برای جابجاشدگی استخوان

انواع بریس‌های لگن

جابه‌جایی لگن اتفاق می‌افتد زمانی که سر استخوان فمور (معمولاً به عنوان استخوان ران شناخته می‌شود) از حفره خود در لگن خارج می‌شود. بیشتر اوقات، استخوان ران در حدود 90 درصد از بیماران به سمت عقب و خارج از حفره حرکت می‌کند، در حالی که برای 10 درصد باقی‌مانده، لغزش استخوان ران به سمت جلو اتفاق می‌افتد. هر دو نوع اختلال باعث می‌شوند که مفصل ران در وضعیت ثابت، دردناک و بدشکلی قرار بگیرد. افرادی که دچار جابه‌جایی مفصل ران می‌شوند، اغلب نمی‌توانند پای خود را حرکت دهند و اگر آسیب به عصب وارد شده باشد، احتمالاً پا یا ناحیه مچ پا بی‌حس می‌شود.

علل جابه‌جایی مفصل ران متنوع هستند، اما اکثراً به علت تصادفات خودرو و سقوط شدید اتفاق می‌افتد. زمانی که فشار شدیدی به مفصل هیپ (محل اتصال استخوان ران با لگن) وارد می‌شود، مفصل ران از حفره خود خارج می‌شود و باعث جابه‌جایی مفصل هیپ می‌شود. در این مواقع، کمربندها و بریسهای طبی به کمک مفصل ران می‌آیند. بریسهای لگن به ویژه بریس هیپ ابداکشن (برای دور کردن مفصل ران از محور بدن) توصیه می‌شود تا به بیمارانی که از جابه‌جایی مفصل ران رنج می‌برند کمک کند.

بریس هیپ به عنوان یک تثبیت‌کننده لگن عمل می‌کند و مفصل را تثبیت کرده و از حرکاتی که ممکن است منجر به آسیب مجدد مفصل شود، جلوگیری می‌کند. لگن بند طبی یکی از بهترین بریس‌های موجود برای جابه‌جایی مفصل ران است. این بریس دارای یک پوشش محافظ ضدآب برای کنترل تراکم است و تا 2 پک ژل را می‌تواند ذخیره کند. این محافظ یکی از ارتزهای عالی برای بعد از جراحی شکستگی‌های لگن و استخوان فمور است.

بهترین بریس لگن  برای محافظت از مفصل ران

بهترین بریس لگن برای محافظت از مفصل ران

محافظان لگن و ران یکی از محافظان انعطاف‌پذیرتر و قابل تنظیم‌تر در بازار هستند. این محافظان به طور خاص برای حفاظت از ران در برابر ضربه و سقوط طراحی شده‌اند و به بهبود پوکی استخوان، مشکلات راه رفتن و تعادل، و آسیب‌های عصبی و عضلانی کمک می‌کنند. یکی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد این محافظان استفاده از مواد نئوپرن درون آن است که امکان گرم شدن ناحیه آسیب‌دیده را فراهم می‌کند. با سبک و سبک بودن ساختار آن، می‌توان آن را بسیار راحت زیر لباس پوشید و در طول فعالیت‌های ورزشی استفاده کرد. همچنین، این کمربند دارای ساختار هوشمندانه‌ای است و با هر آناتومی فردی سازگار است، به علاوه به عنوان یکی از محافظان راحت تر شناخته می‌شود. مهمتر از همه، بندهای پا و کمر این محافظان دارای خاصیت ارتجاعی بالا هستند و تحرک را محدود نمی‌کنند، در عین حال حمایت و محافظت لازم را فراهم می‌کنند.

کمربند عالی محافظ لگن

کمربند عالی محافظ لگن

اگر به دنبال یک کمربند ایمنی عالی هستید، از محافظ لگن استفاده کنید. این کمربند از مواد محکم و غیر الاستیک با پوشش داخلی نرم و مخروطی شکل ساخته شده است و تناسب خیلی خوبی دارد. علاوه بر این، با بستن این کمربند احساس ایمنی و راحتی پیدا می‌کنید. این کمربند را می‌توان برای درمان اختلال دیسپلازی مفصل ران(هر گونه تغییر مادرزادی در مفصل ران) و اختلال عملکرد سمفیز پوبیس (باز شدن غیر عادی استخوان عانه بیشتر از 35 میلیمتر) در دوران بارداری استفاده کرد.

اهداف درمانی ارتزهای لگن


اهداف درمانی ارتزهای لگن

ارتزهای لگن(HOs) برای درمان بسیاری از بیماری‌ها و آسیب‌های جسمی مفید است. این بیماریها شامل(البته فقط منحصر به این موارد نیستند):

  • شکستگی لگن
  • جابجا شدن مفصل ران
  • پس از عمل جراحی
  • آرتروز
  • دیسپلازی رشد یا مادرزادی مفصل ران
  • کوکسا والگا/ برون خمیدگی لگن

مزایای ارتز لگن


مزایای ارتز لگن

  • حفظ ثبات لگن و استخوان مفصل ران در حالت ایستاده، نشسته و خوابیده
  • حفظ ثبات زانو، جلوگیری از کشش بیش از حد استخوان زانو
  • کنترل همترازی بیومکانیک مفصل ران، لگن و زانوی در حال حرکت
  • مطابقت با سطوح
  • انتشار مجدد فشار بر روی لگن و مفصل ران
  • مقاومت در برابر نیروهای خارجی وارد بر لگن و مفصل ران
  • حرکات بیش از حد مفصل ران و لگن را محدود می‌کند.
  • محفاظت از لگن و مفصل ران
  • جذب شوک
  • انرژی بیشتری برای راه رفتن با الگوی صحیح تولید می‌کند.

طراحی ارتز لگن


طراحی ارتز لگن

کلینیک تخصصی ظفر معیارهای لگن را ارزیابی می‌کند و در صورت لزوم، یک قالب سه بعدی از لگن تهیه می‌کند. این قالب به صورت خوابیده روی شکم (دمر) یا در حالت نشسته قرار می‌گیرد. ارتزساز ماهر به طور کامل تشخیص می‌دهد که آیا مفصل ران در موقعیت صحیح قرار دارد یا خیر. بریس‌های مفصل ران به طرح‌های مختلفی ساخته می‌شوند. ارتزساز حرفه‌ای براساس نیازها و اهداف فردی، بهترین طرح را انتخاب می‌کند. بریس‌ها از اتصالات فلزی استفاده می‌کنند و همه آنها دارای کمربندی هستند که برای اطمینان از استفاده صحیح از آنها استفاده می‌شود.

زندگی کردن با ارتزهای لگن(پیگیری)


زندگی کردن با ارتزهای لگن(پیگیری)

هنگام استفاده از بریس لگن برای اصلاح مفصل ران از لگن بند طبی، احتمالاً کمی زمان برای عادت کردن به آن نیاز دارید. اما نباید در طول این فرایند درد یا ناراحتی احساس کنید. احساس کمی ناراحتی در اوایل استفاده از بریس لگن کاملاً طبیعی است، اما نباید بیش از دو هفته طول بکشد تا به آن عادت کنید. اگر احساس می‌کنید بریس بیش از حد روی پوست مالیده می‌شود یا تاول زده است، بهتر است با متخصصین کلینیک ظفر تماس بگیرید. همچنین، اگر بعد از دو هفته هنوز هم درد احساس می‌کنید، بهتر است با متخصصین کلینیک ظفر تماس بگیرید تا وضعیت شما را بررسی کنند. همیشه توصیه می‌شود که در صورت تغییراتی در وضعیت بریس لگن یا احساس درد، به متخصصین کلینیک ظفر مراجعه کنید. آنها می‌توانند برای شما تغییرات لازم را اعمال کنند تا بریس لگن بهتر با بدن شما تناسب پیدا کند. لگن بندهای طبی که سفارشی ساخته می‌شوند، اغلب نیاز به تنظیم و ترمیم دارند. متخصصین کلینیک ظفر می‌توانند دوره درمانی خاص شما را ارزیابی کرده و به شما راهنمایی کنند.

دستورالعمل‌های پوشیدن /بستن لگن بند طبی


دستورالعمل‌های پوشیدن /بستن لگن بند طبی

لطفا ارتز را در حالت ایستاده برای بیمار ببندید. ابتدا، تمام کمربندها باز کنید و مفصل را در حالت دلخواه تنظیم کنید (نگاه کنید به “تنظیمات مفصل “). سپس بریس لگن را ببندید. برای تنظیم بریس لگن در ابعاد خاص، می‌توانید از چهار پیچ خارجی برای تنظیمات پشت (نگاه کنید به “تنظیم کمربند لگن”) و کمربند شکم استفاده کنید.

حالا، کمربند ران را تنظیم کنید. توجه کنید که کمربند حتما بر روی کاندیل فمورال میانی و مفصل نزدیک به بلندی محور لگن قرار گرفته باشد. کمربند ران ببندید. حالا، زاویه اَدوکسیون (نزدیک‌ کردن اندام به محور بدن) یا ابداکشن را طبق دستورالعمل پزشک تنظیم کنید. باید تمام پیچ‌ها محکم بسته شوند. هرچند وقت یکبار باید این پیچها را محکم کنید.

  • تنظیم کمربند مهار کننده لگن: پشت کمربند چهار پیچ درون سوراخهای درازی قرار دارند با شل کردن این پیچ‌ها می‌توانید عرض کمربند لگن را تنظیم کنید. مجددا تمام پیچ‌ها را سفت کنید.
  • تثبیت موقعیت مفصل: پیچ‌های اسپلینت محافظ مفصل در اطراف ران و لگن را شل کنید. حالا می‌توانید ارتفاع مفصل را تنظیم کنید. هنگامی که مفصل به درستی در جای خودش قرار گرفت ، پیچ‌ها را محکم کنید.
  • تنظیم زاویه اداکسیون و ابداکسیون: برای تنظیم مفصل باید پیچ‌های ​​اتصال دهنده بین مفصل و اسپلینت محافظ مفصل ران را شل کنید. هر شیار 10 درجه است. هنگامی که موقعیت مورد نظر را پیدا کردید، پیچ را سفت کنید.
  • تنظیم فلكسیون و اکستانسیون: برای تنظیم فلكسیون یا اکستانسیون، شما باید پیچ ​​را شل کنید تا بتوانید سرپوش را بردارید. حالا شما می‌توانید پین را دربیاورید یا تغییر دهید. سوراخ‌ها در زاویه 15 درجه قرار دارند. هنگامی که محدوده حرکتی مورد نظر تنظیم شد، سرپوش را بگذارید و پیچ‌ها را محکم کنید.

پروتز گوش مصنوعی سیلیکونی درمان بازیابی زیبایی گوش از دست رفته

مشاوره رایگانمشاوره رایگان پروتز تماس با ما