ساعت کاری: 9 صبح الی 3 بعد از ظهر

انواع پروتز ستون فقرات جهت درمان آرتروز و دیسک های آسیب دیده

تاریخ ۲۶ آبان ۱۴۰۲

انواع پروتز ستون فقرات جهت درمان آرتروز و دیسک های آسیب دیده

انواع پروتز ستون فقرات

ایمپلنت‌های ستون فقرات به شیوه‌های زیادی انجام می‌شوند و برای درمان انواع بیماری‌های دردناک در کمر و ناحیه پشت بدن مورد استفاده قرار می‌گیرند. از زمان موفقیت نسبی جراحی جایگزینی دیسک مصنوعی، تکنولوژی‌های ایمپلنت به یک گزینه مهم و محبوب در صنعت درد پشت تبدیل شده است. در حال حاضر، ده‌ها دستگاه مختلف پروتز یا در بازار و یا در آزمایشات بالینی وجود دارند. اکثر پروتزهای مورد استفاده در ستون فقرات برای یکی از چندین هدف ممکن طراحی شده‌اند: اولین هدف تثبیت و کمک به اتصالات است تا قوی‌تر و به صورت طولانی مدت به هم متصل شوند. این نوع ایمپلنت‌ها ممکن است دائمی یا موقت باشند یعنی زمانی که اتصال به طور طبیعی بهبود یافت، قابل جدا شدن باشند. نوع دوم ایمپلنت یک دیسک مصنوعی یا هسته دیسک مصنوعی است که که جایگزین ساختار یک دیسک آسیب دیده یا فرسوده خواهد شد. در نهایت، مجموعه گسترده‌ای از ایمپلنت‌ها وجود دارد که به حفظ هم ترازی ستون فقرات و فاصله مهره‌ای می‌پردازد. این پروتزها معمولاً برای جلوگیری از تماس استخوان با استخوان، تنگی کانال مرکزی یا فضاهای فورامینال و یا انواع مختلف ورم‌های مفاصل استفاده می‌شوند.

اگرچه اکثر موارد بیماری‌های ستون فقرات نیاز به جراحی ندارند، اما در برخی موارد، جراحی ضروری است. در این روش‌های جراحی، سیستم‌های ایمپلنت که از دستگاه‌های تخصصی برای ستون فقرات استفاده می‌کنند، به طور معمول استفاده می‌شوند. پروتزها برای تسهیل همجوشی مناسب، اصلاح بدشکلی‌ها و تثبیت و تقویت ستون فقرات استفاده می‌شوند. دانشمندان و جراحان در سراسر جهان به طور مداوم در توسعه و بهبود ایمپلنت‌ها برای بهبود نتایج درمانی بیماران تلاش می‌کنند. به عنوان مثال، در مورد بیماران لاغر، پروتزهایی با برجستگی کمتر یا استاندارد انتخاب می‌شوند تا از طریق پوست قابل مشاهده نباشند.

آدرس کلینیکمیدان فاطمی، ابتدای خیابان جویبار، روبروی بانک انصار، پلاک 60، واحد 3

ساعت کاری کلینیک: شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۱۰ تا ۱۹ و پنجشنبه‌ها از ساعت ۱۰ تا ۱۴

تلفن تماس: 02188951703

ایمیل zafarr.clinic@gmail.com

در چه افرادی می‌توان از جایگزینی دیسک استفاده کرد؟


در چه کسی می‌تواند از جایگزینی دیسک استفاده شود

جراح برای تعیین اینکه آیا شما یک کاندید خوب برای جایگزینی دیسک هستید، می‌تواند چند آزمایش را انجام دهد، از جمله:

  • اسکن با تصویرسازی تشدید مغناطیسی یا ام آر آی (MRI)
  • دیسکوگرافی
  • مقطع‌نگاری رایانه‌ای (CT) یا همان سی تی اسکن
  • اشعه ایکس

اطلاعات این آزمایش‌ها به جراح شما نیز کمک خواهد کرد که منبع درد کمرتان را تعیین کند. جایگزینی دیسک مصنوعی برای همه بیماران مبتلا به کمردرد مناسب نیست. به طور کلی، کاندیدهای خوب برای جایگزینی دیسک، دارای ویژگی‌های زیر هستند:

  • افراد دارای درد پشت ناشی از یک یا دو دیسک بین مهره‌ای مشکل ساز در ستون فقرات کمری
  • افرادی که هیچ بیماری مفصل فاست (مفاصل بین مهره‌ای پشتی) یا فشرده سازی استخوان بر روی اعصاب نخاعی ندارند.
  • افرادی که بیش از حد اضافه وزن ندارد.
  • افرادی که هیچ عمل جراحی قبلی در ستون فقرات کمری نداشته‌اند.
  • افرادی که هیچ تغییر شکلی در ستون فقرات (اسکولیوز) ندارند.

طراحی دیسک


طراحی دیسک

در حال حاضر، بعضی از دستگاه‌های جایگزینی شامل هسته دیسک بین مهره‌ای هستند، اما آنولوس (حلقه بیرونی) را ندارند. این تکنولوژی هنوز در مرحله تحقیقاتی قرار دارد و به دلیل عدم وجود حلقه بیرونی، پایداری و عملکرد آن تحت شرایط بارگذاری مختلف ممکن است کاهش یابد.

در اغلب موارد، جایگزینی کلی دیسک مصنوعی شامل دو قسمت حلقه و هسته است که با یک دستگاه مکانیکی که عملکردهای ستون فقرات را شبیه سازی می‌کند، جایگزین می‌شود. طرح‌های مختلفی برای دیسک وجود دارد که هر کدام به شیوه خود منحصر به فرد هستند، اما همه آنها یک هدف مشابه دارند، بازتولید اندازه و عملکرد یک دیسک بین مهره‌ای نرمال.

دیسک‌های جایگزین از مواد مختلفی ساخته می‌شوند، از جمله فلز، پلاستیک طبی (پلی اتیلن) و کبالت کروم یا آلیاژ تیتانیوم طبی. برخی از دیسک‌ها مانند جایگزین‌های مفاصل در زانو و لگن، ترکیبی از فلز و پلاستیک هستند.

به دلیل تفاوت‌های بین افراد، جراح شما به شما خواهد گفت که کدام نوع دیسک جایگزین برای شما مناسب است. برای اطمینان از پایداری و عملکرد دیسک جایگزین، ممکن است نیاز به تعویض دوباره در آینده باشد.

پروتزهای بیومتریال فلزی


سازگاری زیستی فلزاتی مانند فولاد ضد زنگ طبی، آلیاژهای تیتانیوم و کبالت به علت استحکام آنها باعث شده که برای ایمپلنت مورد استفاده قرار گیرند. پیشرفت در ایمپلنت‌های فلزی شامل مقاومت در برابر خوردگی، اصلاح سطح برای زیست فعال نمودن ایمپلنت‌ها و افزایش منافذ برای ایجاد فضای عروق زایی مجدد و رشد استئوسیت‌ها (استخوان‌یاخته‌ها) است.

پروتزهای پلیمری

پلیمرهای با عملکرد بالا، مانند پلی اتر اتر کتون (PEEK)، در تولید ایمپلنت‌های ستون فقرات نظیر فضاسازی‌های کمری و گردنی، پیچ‌ها و میله‌ها به کار می‌روند. تولیدکنندگان به دنبال بهره‌برداری از خواص PEEK هستند که امکان تنظیم دقیق، سازگاری با محیط زیست و سازگاری با روش‌های تصویربرداری جهت تشخیص پس از جراحی را فراهم می‌کند. با پیشرفت فناوری چاپ سه بعدی، علاقه به استفاده از پلیمرهای با عملکرد بالا، از جمله PEEK، در تولید ایمپلنت‌های ستون فقرات افزایش یافته است. تولیدکنندگان برای بهره‌برداری از ویژگی‌های PEEK که شامل تنظیم دقیق، سازگاری با محیط زیست و روش‌های تصویربرداری جهت تشخیص پس از عمل می‌باشد، تمایل دارند. همچنین، فکر می‌شود که با پیشرفت فناوری چاپ سه بعدی، کاشت ایمپلنت‌های سفارشی براساس نیازهای خاص بیماران، به راحتی امکان‌پذیر است.

پروتزهای بیوسرامیک

تقاضای جایگزین‌هایی برای بافت استخوانی ستون فقرات باعث ظهور بیوسرامیک‌ها به عنوان کاندیدایی عالی برای استخوان‌های مصنوعی شده است. آلومینا و زیرکونیا مواد سرامیکی زیستی خنثی و محبوبی هستند که به طور فزاینده‌ای برای پروتزهای ستون فقرات استفاده می‌شوند. نسل فعلی بیوسرامیک‌ها به عنوان مواد زیست فعالی شناخته می‌شوند، که دارای خواص دوگانه زیست سازگار و تجزیه زیستی هستند.

انواع جراحی پروتز ستون فقرات


انواع جراحی ایمپلنت ستون فقرات

به طور کلی، انواع پروتزهای ستون فقرات می‌توانند به عنوان همجوش و غیرهمجوش طبقه بندی شوند.

  • پروتزهای همجوش با پیوند استخوان ترکیب می‌شوند.
  • پروتزهای غیرهمجوش بدون پیوند استخوان استفاده می‌شوند.

نمونه‌هایی از پروتزهای همجوش: میله‌ها، صفحات، پیچ‌ها، صفحات، کیج‌های بین مهره‌ای

نمونه‌هایی از پروتزهای غیر همجوش: دستگاه‌های کاهش رشد، دیسک‌های مصنوعی

دستگاه‌های کاهش رشد در بیمارانی مانند کودکان، که اسکلت نارس دارند، استفاده می‌شوند. برای درمان اسکولیوز ممکن است از دستگاه‌هایی مانند پروتز عمودی تیتانیومی دنده (VEPTR) استفاده شود. این دستگاه‌ها در اندازه‌ها و اشکال مختلف تولید می‌شوند و بعضی از آنها مانند میله‌ها می‌توانند در طی عمل جراحی مطابق با آناتومی بیمار تغییر شکل داده شوند. بسیاری از ایمپلنت‌ها، مانند صفحات گردن، دارای برجستگی کم یا استاندارد هستند به این معنی که بزرگ نیستند و در برابر آناتومی ستون فقرات، کاملاً مسطح قرار می‌گیرند. پیچ‌های ساقه‌ای برای تحریک همجوشی، ممکن است با یک ماده پوشش داده شوند.

روند انجام عمل جراحی

روند انجام عمل جراحی پروتز ستون فقرات

عمل جایگزینی دیسک به طور معمول حدود 2 تا 3 ساعت طول می‌کشد. در این عمل، جراح از بخش جلویی بدن و از طریق یک برش در شکم به سمت کمر حرکت می‌کند. با این روش، اندام‌ها و رگ‌های خونی به سمت دیگر منتقل می‌شوند و جراح بدون نیاز به حرکت دادن اعصاب، به ستون فقرات دسترسی دارد. معمولاً، یک جراح عروقی با باز کردن دیسک، به جراح ارتوپد کمک می‌کند. در این فرآیند، جراح دیسک مشکل ساز را برداشته و سپس پروتز دیسک مصنوعی را در فضای دیسک وارد می‌کند.

نقش پیوند استخوان در جراحی

نقش پیوند استخوان در جراحی پروتز ستون فقرات

هر ایمپلنتی را که جراح انتخاب می‌کند، در نهایت پایداری ستون فقرات با هم جوشی استخوان‌ها تثبیت می‌شود. اتوگرافت، استخوان بیمار و آلوگرافت، استخوان دونر است. یک پروتئین مهندسی شده ژنتیکی، یعنی پروتئین مورفوژنیک استخوان نوترکیب انسانی (rhBMP-2)، باعث تحریک بدن برای تولید سریع استخوان طبیعی می‌شود.

بهبودی


بهبودی پروتز ستون فقرات

در بیشتر موارد، در مدت 1 تا 3 روز پس از جایگزینی دیسک مصنوعی در بیمارستان خواهید ماند. طول مدت اقامت شما در بیمارستان بستگی به این دارد که آیا درد شما به خوبی کنترل شده و بازگشت به عملکرد شما چگونه است. در بیشتر موارد، بیماران تشویق به ایستادن و راه رفتن در روز اول بعد از عمل جراحی می‌شوند. از آنجا که پس از جایگزینی دیسک مصنوعی، بهبودی استخوان لازم نیست، بیمار معمولاً تشویق می‌شود که در وسط بخش حرکت کند. حرکت زودرس در بالاتنه ممکن است منجر به توانبخشی سریعتر و بهبودی شود. در طی چند هفته اول بعد از عمل، تمرینات پایه‌ای، از جمله پیاده روی معمولی و کشش را انجام خواهید داد. در طول این مدت، مهم است که از هر گونه فعالیتی که موجب کشیدگی شدید پشت می‌شود، اجتناب کنید.

عوارض احتمالی


عوارض پروتز ستون فقرات

  • نیاز به عمل جراحی اضافی
  • واکنش آلرژیک به مواد پروتز
  • مشکلات مثانه
  • خون ریزی، ممكن است نیاز به انتقال خون داشته باشد.
  • مشکلات عروق خونی به جز خونريزی
  • ایمپلنت‌هایی که خم می‌شوند، می‌شکنند، شل شده و یا حرکت می‌کنند.
  • مشکلات برش
  • عفونت
  • اختلال عملکرد جنسی مردان
  • درد یا ناراحتی
  • فلج
  • التهاب وریدها
  • ذات الریه
  • عوارض جانبی بیهوشی
  • حرکت آهسته روده
  • آسیب نخاعی یا عصبی
  • نشت مایع نخاعی
  • پارگی‌های دورا (یک لایه از بافتی که بافت نخاعی را پوشش می‌دهد.)
  • شکستگی مهره‌ها

نتایج


اکثر بیماران می‌توانند انتظار بهبود کمردرد و ناتوانی را چند هفته یا ماه پس از جراحی بهبود داشته باشند. مطالعات نشان می‌دهند که جایگزینی دیسک، بیماری را بهبود می‌دهد، اما درد را به طور کامل از بین نمی‌برد. قبل از عمل جراحی، مهم است که با جراح خود در مورد انتظارات واقعی برای تسکین درد صحبت کنید.

“کپی فقط با ذکر منبع و لینک بلامانع است”

 

ارتز شانه: اصلاح وضعیت و ثابت نگه داشتن شانه پس از جراحی و شکستگی

مشاوره رایگانمشاوره رایگان پروتز تماس با ما